Slik skal Einerhagen bli en bilfri bydel

Da den nye bydelen Einerhagen lå på tegnebordet, var det ikke tvil om at man ønsket en bilfri løsning. Men hvordan skulle man samtidig kunne tilby parkering til de om lag 1.500 beboere?

Jo – man gjemmer bilene under bakken!

Løsningen på utfordringen ble nemlig et underjordisk parkeringsanlegg, med tilgang til leilighetene via heis.

GJEMT LØSNING: Alt av parkering skal legges under bakken i nye Einerhagen.

GJEMT LØSNING: Alt av parkering skal legges under bakken i nye Einerhagen.

Trygt og grønt

- Vi bestemte oss for at underjordisk parkeringsanlegg i Eierhagen for å skape et trygt og godt boområde, sier Odd Harald Eriksen i Einerhagen AS.

- Med overflateparkering av over 600 biler ville det nesten ikke blitt grøntarealer igjen mellom blokkene. Det var aldri et alternativ, fortsetter han.

GRØNT OMRÅDE: Einerhagen skal være en grønn bydel, med trygge og behagelige uteområder. Privatbiler skal ikke kjøre inne på området - trafikkåren gjennom bydelen skal kun brukes av fotgjengere og syklister.

GRØNT OMRÅDE: Einerhagen skal være en grønn bydel, med trygge og behagelige uteområder. Privatbiler skal ikke kjøre inne på området - trafikkåren gjennom bydelen skal kun brukes av fotgjengere og syklister.

Trafikkåren gjennom boligområdet skal nemlig kun være ment for fotgjengere og syklister, og Einerhagen legger stor vekt på trygge og behagelige uteområder. Lek, sosialt samvær og rekreasjon står høyt, og de eneste motoriserte kjøretøyene som slipper inn mellom boligblokkene er brøytebiler og eventuelle utrykningskjøretøy.

Dyrere, men bedre

- Dessuten er den skrånende tomta godt egnet til et underjordisk anlegg. Selv om det blir en betydelig dyrere løsning, så blir det også en mye bedre en, mener Eriksen.

De to hovedadkomstene til planområdet fra Ærfuglveien går direkte inn i det underjordiske parkeringsanlegget, og det fører mange fordeler med seg.

- Det blir mindre støy, samt tryggere og grønnere i boområdet. Dessuten blir det enklere tilgang til leilighetene med heis. Det vil gjøre det lettere for eldre beboere, eller beboere med bevegelseshemninger, sier Eriksen.

Nært til «alt»

Bydelen Einerhagen skal bestå av rundt 620 leiligheter, fordelt på 16 blokker. I utgangspunktet er det planlagt én parkeringsplass per leilighet.

- Og så får vi se om vi trenger så mye, sier Eriksen.

Einerhagen ligger nemlig i gang- eller sykkelavstand til det meste man trenger i hverdagen: turområder, spennende arbeidsplasser, varierte handlemuligheter, skoler og barnehager, sykehus og universitet.

PLASSERING: Den nye bydelen Einerhagen skal bygges slik at det er kort vei til det meste man har bruk for - både handlemuligheter, flyplassen, store arbeidsplasser, skoler og barnehager.

PLASSERING: Den nye bydelen Einerhagen skal bygges slik at det er kort vei til det meste man har bruk for - både handlemuligheter, flyplassen, store arbeidsplasser, skoler og barnehager.

I tillegg finnes det et godt kollektivtilbud tett opp mot Einerhagen, og en del vil kanskje oppdage at de slett ikke har bruk for bil.

- Eller at man kan legge opp til bildeling, foreslår Eriksen.

Grøntområder – ikke svart asfalt

- I tillegg blir det lagt opp til minimum 10 prosent parkeringsplasser med opplegg for elbil, samt at vi skal lage overbygd sykkelparkering på området, legger Odd Harald Eriksen til.

Det vil også bli reserverte parkeringsplasser under bakken for besøkende eller eventuelle hjemmehjelper.

- FINERE: Odd Harald Eriksen i Einerhagen AS mener det blir mye finere i det nye boligområdet når man kan ha grøntområder, i stedet for masse asfalt.

- FINERE: Odd Harald Eriksen i Einerhagen AS mener det blir mye finere i det nye boligområdet når man kan ha grøntområder, i stedet for masse asfalt.

Eriksen føler seg trygg på at man har valgt riktig parkeringsløsning, og at det underjordiske anlegget vil føre med seg mange fordeler for de framtidige beboerne.

- Dessuten er det jo mye finere med grønne uteområder, og ikke bare masse svart asfalt, slår han fast.